Pazarlama, her markanın ürün ve hizmetini satması için hayati bir önem taşır. Günümüzde artık çok fazla kolu olan pazarlamanın aslında temelinde bazı reklam modelleri bulunur. Doğru bir pazarlama ve pazarlama stratejisi için faydalanabileceğimiz bu reklam modelleri, geçmişten günümüze başarılı olan birçok reklam ve pazarlama kampanyasında kullanılmıştır. Bu yazımızda sizlerle bu modellerden biri olan AIDA Reklam Modeli’nden ve bu modelin dijital reklamcılıkta nasıl kullanılabileceğinden bahsedeceğiz.
AIDA modeli, reklamcılıkta bulunan bir pazarlama modelidir. Bu model adını, içerisindeki dört aşamanın baş harflerinden alır, bu aşamalar ise şunlardır:
Attention (Dikkat): Bu aşamada hedef kitlenin dikkatini çekmek amaçlanır, reklamda kullanılan öğelerle hedef kitlenin dikkatini çekmek için çeşitli yollara başvurulabilir. Örneğin, reklam müziği ya da video efektleriyle bile bu etkiyi sağlayabilirsiniz. Dijital reklamcılıkta da bunu yapabileceğiniz çoklu yollar bulunuyor. Mesela dikkat çekici bir tasarım, çarpıcı renkler, yaratıcı ve kelime oyunu yapılan başlıklar gibi öğeleri kullanabilirsiniz.
Interest (İlgi): Attention aşamasında dikkatler reklama çekildikten sonra, interestte ürünün avantajına veya hedef kitleyi ilgilendirecek bir özelliğine dair bilgilendirme veya gönderme yapılır. Bu şekilde ürüne ilgi sağlanır. Interest aşamasında yapılabilecek adımlardan biri de ürüne ait olan özellikleri reklamın hedef kitleye görünen öğelerinde kullanmak olabilir.
Dijital reklamcılıkta bu adıma özellikle dikkat edilmelidir. Hedef kitle belirleme adımının bu aşamadaki ve genel reklam modelindeki önemi çok büyüktür. Eğer doğru hedef kitleyi belirler, bu kitleyi iyi tanır ve ne istediğini doğru anlayabilirseniz tasarımı ve vurgulanması gereken avantajları da buna göre belirleyebilirsiniz. Bu sayede doğru kitleye etkileyici bir reklam sunma fırsatı elde edersiniz.
Desire (Arzu): Bu aşamada, hedef kitlenin ürünü arzulaması sağlanmalıdır. Ürünün kitlede arzu uyandırmasının en etkili yolu ise, ürünün fayda ve özelliklerini hedef kitlenin son derece çekici bulacağı bir şekilde sunulmasından geçtiğini unutmamak gerekir. Bir önceki adımla bu adım her ne kadar aynı gibi görünse de aslında aralarında ince farklılıklar bulunmaktadır. İlgi aşamasında, attention aşamasından gelen dikkati devam ettirmek için ilgi uyandırabilecek yöntemler kullanılır ve arzu aşamasında ürün faydaları öne sürülür. İlgi aşamasındaki çekicilik de beraberinde devam ettirilir.
Action (Aksiyon): Aksiyon aşamasında, hedef kitleden elde edilen ilgi ve arzunun aksiyona dönüştürülmesi amaçlanır. Önceki aşamaların başarısız olması ya da yetersiz olması bu aşamayı doğrudan etkilemektedir ve birçok kampanya aksiyon aşamasına gelmekte zorlanabiliyor. Aksiyon aşamasında hedef kitleden, sunulan ürüne karşı ilgili olduğunu belli edecek herhangi bir eylem yapması beklenir.
Satın alma, veya ürünü inceleme gibi… Dijital reklamcılıkta bununla ilgili daha çeşitli ve farklı eylemler de mevcuttur. Form doldurmak, web sitesine yönlendirmek, sosyal medyada takip etmeye teşvik etmek gibi. Dijital reklamcılıkta son derece işe yarar verileri de elde etmeye yarayan bu aksiyonlar, markaların ileriki dönem kampanya ve stratejilerinde büyük önem taşır. Genellikle markalar gelecek stratejilerini hazırlarken bu verilerden faydalanırlar.