Marka itibarı herhangi bir markaya ait, tüketicilerin aklında veya gözünde oluşan genel bir imajdır. İmaj dediğimiz şey kişilerde de var olan bir kavramdır ve olumlu, olumsuz her iki şekilde de olabilir. Yani markanın itibarı olarak adlandırdığımız imajı da marka hakkındaki olumlu olumsuz bir değerler bütünüdür.
Marka itibarı, markaya ait olan kalite, güvenilirlik, yenilikçilik, kullanılabilirlik gibi birçok özelliği yansıtır. İyi bir itibar markalar için önemlidir çünkü iyi itibara sahip olan markanın, tüketicilerinde sadakat artar ve tüketici için vazgeçilmez hale gelebilir. Kötü bir marka itibarı ise bunun tam tersine markaya ait pazar payını, tercih edilme oranını ve doğrudan markanın gelirini etkileyebilir. Bu şekilde belki zirvede olan bir marka en dip noktalara bile çekilebilir.
İyi bir marka itibarının sağlanması için dikkat edilmesi gereken noktalar ise şöyledir:
Kaliteli Ürün/Hizmet: Kaliteli ürün ve hizmet sunmak kullanıcıların markaya olan güvenini artırır ve sadakat seviyesini yükseltir.
Müşteri İlişkileri Yönetimi: Müşterilerle ilişkiler kurmak ve bu ilişkileri iyi yönetmek, yine marka güvenilirliği ve sadakatini artırır. Müşteriler hızlı ve etkili bir şekilde dönüş sağlayıp sürekli iletişimde kalmak marka itibarı için oldukça olumludur.
Sosyal Medya Yönetimi: Sosyal medya, tüketicilerin markalar ile doğrudan ve hızlı iletişim kurabildiği bir mecradır. Etkili bir sosyal medya içerik yönetiminin yanında etkili ve sağlıklı iletişim kurmak da önemlidir.
Reklam Stratejisi: Reklamlar marka adına neredeyse tüm her şeyi yapabilme gücünü elinde bulundurur. Bilinirlik, satış, itibar gibi çok fazla konuda markaya etki eden reklamlar yapılırken dil, mesaj ve görseller tüketiciyi olumlu, olumsuz etkileyeceği için dikkatle seçilmelidir.
Kriz Yönetimi: Markalar hakkında çoğunlukla olumsuz bir durum sonrasında ortaya çıkan krizler marka itibarını en çok etkileyen şey diyebiliriz. Krizlerin önüne geçmek için, süreci sakin, şeffaf ve hızlı şekilde yönetmek gerekir. Bu şekilde markanın krizden en az hasarı alması sağlanabilir.
Toplumsal Sorumluluk Projesi: Marka güvenilirliğinin yanı sıra markanın iyi niyetli oluşu ve samimiyeti de itibarı olumlu yönde etkileyebilecek bir stratejidir. Kâr amacı gütmeyen işlere imza atmak veya katkıda bulunmak markanın imajını daha farklı bir noktaya taşır ve çok sayıda yeni tüketici getirebilir.