Markaların hem geleneksel platformlarda hem de dijital mecralarda hedef kitlelerinin dikkatini çekip daha tanınır hale gelmesi için kendine uygun bir reklam ajansı seçmeleri oldukça önemli.
Reklam ajansı – marka uyumu yakalandığında çok başarılı sonuçlar elde edilirken aksi durumlarda verimli sonuçlar alınamayabilir. Hatta bazen marka faydadan çok zarara uğrayabilir. Bu durumda markaların bilmesi gereken önemli bir nokta var; Doğru reklam ajansı nasıl seçilir?
Reklam ajansı seçerken online araştırma, sektör araştırması yapabilir veya tamamen referans ile ilerleyebilirsiniz. Gerekli araştırmaların ardından elinizde çeşitli reklam ajanslarına dair bir data toplanacaktır.
Şimdi ajans listeniz hazırsa, ajansları nasıl değerlendirip doğru ajansı nasıl seçeceğinize madde madde bakabiliriz.
- Ajansların Tecrübeleri
Markanıza fayda sağlayabilecek bir ajansın tecrübeli olması veya kadrosunda bulundurduğu çalışanların yeteri tecrübeye sahip olması işleriniz açısından önemli. Bu konular ile ilgili kendi araştırmalarınızla bilgi sahibi olabiliyorsanız bu aşamayı geçtiniz diyebiliriz. Yeteri kadar bilgiye erişemiyorsanız, aday ajans ile iletişime geçerek kendilerinden tanıtıcı bir doküman talep edebilirsiniz.
- Ajansların Referansları
Ajanslar genellikle referanslarını web sitelerinde ve sosyal medya hesaplarında sergilerler. Bir ajansın referanslarını incelemek doğru reklam ajansı seçmenin en kolay adımlarından biridir. Aday ajansların referanslarını inceleyerek hizmet verdikleri sektörler ve yaptıkları işler hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz. Bu sayede markanızın sektörüne ve ihtiyaçlarına yönelik çalışmalarda ne kadar tecrübe sahibi olduklarını değerlendirebilirsiniz.
- Yaratıcı Çalışmalar
Reklam ajansları hizmet verdikleri markalar için yaratıcı işler yaparak hedefe ulaşmak için çalışırlar. Aday ajansların çalıştığı markaları inceleyerek bu alandaki başarılarını gözlemleyebilirsiniz. Bu aşamanın ardından ajansların markanıza neler katabileceği hakkında bir fikir sahibi olabilirsiniz.
- Ekip Yetkinliği
Seçtiğiniz reklam ajansları ile bir tanışma toplantısı planlayarak ekipleri ile tanışmanız yetkinliklerini öğrenmenin en iyi yoldur. Tanışma toplantılarında ajans tarafı kendi çalışmalarını ve ekiplerini tanıtırken, marka tarafı da kendilerini tanıtıp ihtiyaçlarından bahsederek bir yol haritası oluşturmaya başlayabilirler.
- Hizmet Portföyü
Markanızın birden fazla ihtiyacı olabilir. Tüm bu ihtiyaçlara cevap verebilecek tek bir ajansla çalışabilir veya her ihtiyacınız için o alanda uzmanlaşmış bir ajansla ilerleyebilirsiniz. Fakat ne kadar fazla ajansla çalışırsanız, marka yöneticilerinin iletişim yükünün o kadar artacağını hesaba katmalısınız. Bu karar, marka tarafının iyi planlayıp alması gereken bir karardır. Dolayısıyla aday ajanslarınızı araştırırken ve ilk tanışma toplantısı yaparken ihtiyaçlarınızı net ve açık bir şekilde belirtmeniz durumunda ajansın bu konuda size destek olup olamayacağını da anlayabilirsiniz.
- Ajans Hizmet Ücretleri
Marka – ajans ilişkisi temel olarak hizmet alışverişine dayandığından markalar aldığı hizmet karşılığında bir ücret öderler. Bu ücretlerinse markaların pazarlama faaliyetlerine ayırdıkları bütçeyle uyumlu olması gerekir. Aday ajanslarla tanışıp gerekli brief iletildikten sonra yapılacak çalışma için ajanslar fiyat tekliflerini sunarlar. Fiyat değerlendirmesi yaparken ajansların çalışma kriterleri, referansları, verecekleri hizmetin kapsamı gibi kriterler dikkate alınır. Eğer bir ajans diğerlerine kıyasla daha yüksek bir fiyat teklifi verdiyse, bunun sebebi sorularak, ödenecek fark karşılığında elde edilecek fayda değerlendirilmelidir.
- Ajansın Yaklaşımı
Aday ajanslarla yapılan görüşme sonucunda, markanın ihtiyaçlarına uygun proje / çalışma önerileri talep edilebilir. Marka ekibi bu önerileri kendi planları ile kıyaslayarak, ajansların yaklaşımlarını anlayarak, kendi iş planları ile uyumlu olarak çalışıp çalışamayacaklarını ölçümleyebilirler. Markalar ve ajanslar ekip arkadaşı uyumu ile çalışabilmeleri durumunda başarıya ulaşabileceklerinden, her iki ekip arasında bu uyumun yakalanıp yakalanamadığı konusu dikkate alınmalıdır.
- Sözleşme Koşulları
Tüm aday ajanslar ile tanışılıp gerekli aşamalar geçildikten sonra sıra sözleşme aşamasına gelir. Bu noktada her ajansın farklı sözleşme maddeleri olabileceği gibi her marka da farklı sözleşmelere imza atmak isteyebilir. Sözleşmelerin hem markanın hem de ajansın yükümlülüklerini doğru ve net bir şekilde yansıttığından emin olmak oldukça önemlidir. Sözleşmeler her iki tarafın hukuk danışmanlarının da son inceleme ve onayının ardından imzalanırsa ileride yaşanması muhtemel sorunların önüne geçilmiş olur.
Temel olarak bu aşamalar dikkatli ve doğru şekilde atıldığında, markalar için doğru ajans seçimi yapılmış ve ortaya doğru projeler çıkarılması için ilk adımlar atılmış olur.