Dünya üzerinde birçok kıta, yüzlerce ülke, ülkeler içinde onlarca şehir ve bu şehirlerde çok fazla farklı kültüre ve değere sahip toplumlar bulunmaktadır. Tüm ülkelerin ve toplumların kendine ait kültür ve değerleri olduğunu varsayarsak reklamcılığın tek tip olmasının yanlış olduğunu söyleyebiliriz fakat markaların büyümesi için elinden geldiğince fazla insana ulaşması gerekmektedir. Günümüzde pek çok global marka bulunmaktadır ama bunların hepsi hemen hemen her pazarda bulunmayabiliyor. Bunun başlıca sebebi olarak markanın o pazarda başarısız olduğu için çekilmiş olmasını veya yerel rakiplerle başa çıkabilecek bir stratejinin olmamasını gösterebiliriz. İşte bu noktada yerel reklamcılığın önemi tam olarak anlaşılmaktadır. Bloğumuzda yerel reklamcılığın önemi hakkında daha önce yazmış olduğumuz “Yerel Reklamcılık Neden Önemlidir?” başlıklı yazımızı okumadıysanız buradan erişebilirsiniz.
Peki Yerel Reklamcılık Nedir?
Yerel reklamcılık, günümüzde bir şehir, ilçe veya bölgede olan gelişme aşamasındaki işletmelerin kullandığı önemli bir pazarlama stratejisidir. Onun haricinde Global markalar da ürünlerinin/hizmetlerinin reklamını yerel bir bölgeye ait hale çevirerek yerel pazardaki rekabete dahil olabilir. Yerel reklam stratejisi “Nasıl yapılır ve yapılırken neler göz önünde bulundurulur?” sorusunun cevabına bir açıklık getirecek olursak; öncelikle hedef kitle belirlenmelidir. Hedef kitleyi belirlemek için ise ilk önce o topluma ait kültür ve değerleri incelemek daha sonrasında ise o toplumun demografik yapısını araştırmak gerekiyor. Hedef kitleyi belirledikten sonra ise o coğrafyada bir pazar araştırması yapılmalıdır. Bu araştırma sonucunda toplumun neye ilgisi olup olmadığını, nelerin değer görüp, nelerin tepki çektiğini ortaya koymak gerekir. Tüm bu sonuçlara bakıldığında toplum içerisinde markaya artı kazandıracak veya eksi olacak değerler belirlenip buna göre bir strateji oluşturulmalıdır. Tabii strateji oluşturulurken diğer markaların eksi yönleri ve değinmediği noktalarda ortaya çıkarılarak markanın lehine kullanılmalıdır. Çünkü ürününüzü veya hizmetinizi pazarladığınız toplumun tepkisini çekmek yerine onları benimsediğinizi ve onların değerlerine önem verip sahip çıktığınızı göstermeniz sizi o pazarda öne çıkaracak en büyük etkenlerden biridir.
Örneğin küresel pazarda önemli bir payı bulunan Coca Cola’nın ülkemizdeki pazarlama stratejisini globaldekinden daha farklı oluşturması ve ülkemizde İslam inancının önemini görüp, Ramazan aylarını sahiplenerek kendisini o Ramazan sofralarının vazgeçilmez bir parçası haline getirerek Türkiye’nin kültür ve değerlerine sahip çıktığını göstermesi ve bu sayede yerel markalara rakip olması gibi. Küresel pazarda rekabetin artmasıyla birlikte, global markalar yerel pazarlarda da yer almaktadır. Bu durum ise yerel işletmelerin hedef kitlelerine ulaşma ve büyüme fırsatlarını giderek daha da değerli hale getirmektedir.
Peki Yerel Reklamcılığın Yerel İşletmeler İçin Önemi Nedir?
Yerel reklamcılık, küçük işletmelerin yerel kimliklerini vurgulamalarına yardımcı olur. Yerel bir işletmenin, var olduğu bölgenin özelliklerine sahip, oranın kültürü ve değerleriyle yetişmiş yerel halkı ile daha çok bağlantı kurması mümkün olabilir. Bu durumda bölgesel işletmeler yerel reklamcılık ile kendi coğrafyasında rekabeti daha çok arttırabilir. Bölgesinde büyümeye çalışan bir küçük işletme kendine has özelliklerini reklamcılık ile harmanlayıp orada satışlarını üst seviyelere çıkarabilir. Yani bölgenizdeki hedef kitlenizi belirleyip bu kitleye ait reklam etkinlikleri sağlarsanız işletmenizin verimliliği doğrudan artacaktır. Aynı zamanda yerel işletmeye sahip olan kişilerin reklam kanallarını önemle seçmeleri gerekmektedir. Gazeteler, radyo ve televizyon yayınları, sosyal medya ve yerel web siteleri gibi birçok seçenekten doğru kanalı seçmelidir. Yaptığınız kampanya ve reklamlar sonunda işletmenize gelen müşterilerin geri dönüşlerini dikkate alarak reklamların işe yarayıp yaramadığını öğrenmelisiniz. Eğer kötü geri dönüşler alıyorsanız kampanyanızı baştan sona gözden geçirmeniz ve yanlışınızın nerede olduğunu görmeniz gerekmektedir. İşletmenizin güncel olup olmadığına dikkat etmelisiniz çünkü güncel kalmak her zaman müşterilerin ihtiyaçlarını doğru karşılamanıza sebep olur.